Jongeren aan het denken zetten
In onze cultuur zijn we gewend dat onderwijs betekent: de leraar legt iets uit en de leerling luistert en hoort aan. In de Bijbel zie je dat onderwijs niet alleen héél belangrijk is, maar ook op een heel andere manier invulling krijgt! Door vragen te stellen, door praktische voorbeelden te geven, informatie praktisch te maken zodat je het kunt toepassen in je eigen leven, door mensen hongerig te maken om meer te willen weten. Kortom: door mensen aan het denken te zetten en in actie te laten komen.
Dit gebeurt in de Bijbel al van jongs af aan. In het Oude Testament kom je regelmatig tegen: ‘Als de kinderen vragen….’ en dan kon de volwassene uitleggen. In de Joodse cultuur is het stellen van vragen een belangrijk onderdeel van het leerproces. Een Joods gezegde is: ‘Alleen een dwaas stelt geen vragen’. Als een leerling een goede vraagt stelt, is dat een groot compliment waard en een heuse eer. Door vragen te stellen word je wijs en prikkel je het denken van zowel de leerling als de leraar. Zo wordt het leerproces ook een gezamenlijk leerproces. Als leraar hoef je ook niet alle antwoorden paraat te hebben en heb je niet altijd gelijk, door de vragen van je leerlingen word je zelf ook gescherpt.
De dingen die je zelf bedacht hebt en waar je zelf over nagedacht hebt, blijven veel beter hangen in je brein en hebben veel meer invloed op de keuzes die je maakt, dan de theorie die je van anderen hoort. Onderzoek wijst uit dat hoe meer hersengebieden actief zijn tijdens het leerproces, hoe beter de kennis blijft hangen, hoe langer die blijft hangen en hoe beter de leerling die kennis in de praktijk kan toepassen. En dat is toch wat je wilt bereiken! Ook in je opvoeding, in je jeugdwerk en in al je andere onderwijs!
We krijgen regelmatig de vraag hoe je deze manier van onderwijs praktisch kunt toepassen in de kerk. We hebben hiervoor drie trainingen ontwikkeld. Ze zijn heel leuk te combineren met het aanbod Drieluik coaching & pastoraat.
Je kunt ze alle drie volgen of één van de drie kiezen, net wat het beste bij jouw situatie aansluit. Wil je een variant of heb je een eigen verzoek? Neem dan contact met ons op om de mogelijkheden te overleggen.
De kracht van zelf denken
Hoe kun je tieners en jongeren zelf aan het denken zetten? Tijdens deze training leer je hoe je interactie, spellen en allerlei werkvormen kunt gebruiken om het denkproces te stimuleren en te begeleiden. Hoe kun je in je jeugdgroep zowel de denkers als de doeners aanspreken? Hoe kun je hen helpen hun eigen mening te vormen en van daaruit keuzes te maken? Je maakt kennis met de BOMB-methode en leert hoe je die kunt toepassen in de praktijk.
Leren door vragen
Hoe kun je tieners en jongeren nieuwsgierig maken en hen leren vragen te stellen? Hoe ga je zelf om met vragen? Hoe kun jij door vragen stellen hen prikkelen? Wat is de kracht van vragen en hoe kun je die inzetten in jouw jeugdwerk? Wat is een goede vraag? En wanneer is het tijd voor antwoorden? Tijdens deze training gaan we met al deze vragen aan de slag!
Vraaggestuurd coachen
Met deze manier van coachen gebruik je de kracht van vragen. Je dwingt jezelf te luisteren en je stimuleert de ander om na te denken. Zo kun je jongeren op een prettige en veilige manier helpen om zicht te krijgen op de situatie en een oplossing te vinden. Je gaat naast de jongere staan en stuurt bij zonder te preken of de verantwoordelijkheid over te nemen. Deze manier van coachen vraagt wat oefening van je en een goede afstemming op de jongere zelf, maar dat kun je leren! Tijdens deze training maak je je deze coachingstechniek eigen en ga je zelf direct praktisch aan de slag om hem te oefenen in de praktijk.