Eigen-wijs?!

Het aantal kinderen en jongeren met een psychische diagnose is de afgelopen jaren enorm toegenomen. In elke groep heeft vaak wel één of meer een kenmerk, of het nu op school, in de kerk of bij een club is. Hoe ga je daarmee om? Wat zegt een diagnose precies? Wat heeft een kind met ADHD, autisme, hoogbegaafdheid of een gedragsstoornis nodig? Elk kind vraagt een eigen aanpak, maar tegelijk heb je ook rekening te houden met de groep als geheel. Hoe kun je ieder recht doen? En hoe blijf je liefdevol en geduldig, ook wanneer ze het bloed onder je nagels vandaan halen?

Zeker in deze tijd vraagt dit nogal wat van ouders, jeugdwerkers, docenten en andere betrokkenen. Toch hoef je geen hulpverlener te zijn om je weg hierin te vinden. Met duidelijke lijnen, voldoende kennis en vaardigheden, een vleugje humor en een dosis nuchterheid kun je al veel bereiken!

Beschrijving

Tijdens deze interactieve spreekbeurt gaan we met behulp van werkvormen, denktriggers, beeldmateriaal en informatie in gesprek over kinderen met een kenmerk. Een training die vernieuwend is en tot nadenken zet, met praktische handvatten en ruimte voor vragen. Het is mogelijk de training te richten op specifieke kenmerken/situaties of eigen casussen in te brengen.

Doel

  • Deelnemers hebben basiskennis van diagnostisering;
  • Deelnemers hebben basiskennis van veelvoorkomende diagnoses en de kenmerken daarvan;
  • Deelnemers weten wat helpt in de begeleiding/omgang van kinderen met een diagnose;
  • Deelnemers kunnen de balans kunnen houden tussen individuele behoeften en de behoefte van de groep.

Onderwerpen

  • Kennis van diagnostisering
  • Verschillende specifieke diagnoses
  • Omgaan met kinderen/jongeren met een diagnose
  • Groepsdynamiek
  • Communicatie
  • Grenzen en structuur
  • Afstemming tussen kerk/school/organisatie en ouders

Praktisch

Apparatuur: Beamer en scherm of smartboard, whiteboard/flipover, geluidsboxen
Tijdsduur: 1,5 uur
Groepsgrootte: Ongeveer 20 deelnemers
Doelgroep: Intermediairs van kinderen 4-11 jaar of 11-18 jaar

Er kan een handout van de spreekbeurt worden toegestuurd.

Beschrijving

Tijdens deze interactieve spreekbeurt gaan we met behulp van werkvormen, denktriggers, beeldmateriaal en informatie in gesprek over kinderen met een kenmerk. Hoe geef je ieder kind, ook die zónder diagnose, de juiste zorg een aandacht? Een training die prikkelt en uitdaagt, die gericht is op de praktijk en met veel tips en handvatten voor zowel ouders als de omgeving.

Doel

  • Deelnemers hebben basiskennis van diagnostisering;
  • Deelnemers hebben basiskennis van veelvoorkomende diagnoses;
  • Deelnemers weten wat helpt in de begeleiding/omgang van kinderen met een diagnose;
  • Deelnemers kunnen de balans kunnen houden tussen individuele behoeften en de behoefte van de groep.

Onderwerpen

  • Diagnostisering
  • Verschillende specifieke diagnoses
  • Omgaan met kinderen/jongeren met een diagnose
  • Groepsdynamiek
  • Communicatie
  • Grenzen en structuur
  • Afstemming tussen ouders en kerk/school/organisatie

Praktisch

Apparatuur: Beamer en scherm of smartboard, whiteboard/flipover, geluidsboxen
Tijdsduur: 1,5 uur
Groepsgrootte: Ongeveer 30 deelnemers
Doelgroep: Ouders, gemeenteleden en andere belangstellenden

Er kan een handout van de spreekbeurt worden toegestuurd.