To be or not to be
Wie ben ik? Wie wil ik zijn? Wat maakt mij wie ik ben? Ben ik ‘goed genoeg’? En hoe bepaal ik dat? Vragen die iedereen zichzelf wel eens stelt. Vragen die met name tijdens de puberteit een grote rol spelen. Als anderen jou aanvaarden, dan is het makkelijker om jezelf ook te aanvaarden. Maar als anderen jou niet zien zitten, wie dan wel? Hoe moet het dan met je? Als je jezelf vergelijkt met anderen, is het niet moeilijk om mensen te vinden die mooier, sterker, slimmer, leuker en talentvoller zijn dan jij.
Het akelige gevoel dat je minder bent dan anderen heeft een grote weerslag op je gedachten, je emoties, je gedrag, (school)prestaties en je keuzes. Sommigen trekken zich terug en stellen zich passief en afzijdig op. Anderen gaan (over)compenseren: perfectionisme, extreem sporten/lijnen of een grote drang om iets te bereiken of te betekenen. Het kan ook zijn dat jongeren best tevreden zijn met zichzelf, maar dat de reden hiervoor een ongezonde is. Bijvoorbeeld omdat ze goede cijfers halen op school, of regelmatig complimentjes krijgen over hun uiterlijk. Maar wat gebeurt er als de schoolprestaties achteruit gaan of de complimentjes uitblijven?
Een eerlijk zelfbeeld, jezelf aanvaarden en een gezonde dosis zelfvertrouwen vormen de basis voor een tevreden leven en goede keuzes. Hoe geef je dit aan kinderen en jongeren? Hoe geef je zelfvertrouwen? Hoe bouw je een negatief zelfbeeld om naar een positieve? Hoe help je jongeren zichzelf op een goede manier te ontdekken? Een uitdaging en een opdracht voor iedereen die kinderen en jongeren in zijn omgeving heeft.
Beschrijving
Tijdens deze interactieve spreekbeurt bouwen we aan zelfvertrouwen en zelfaanvaarding. Hoe kijk je naar jezelf? Wat maakt iemand waardevol? Door middel van werkvormen, beeldmateriaal en kennisoverdracht gaan we met elkaar aan de slag en krijgen de kinderen praktische tips en tools om op een goede manier naar zichzelf te kijken.
Doel
- Kinderen weten dat ze waardevol zijn;
- Kinderen weten dat elk mens waardevol is;
- Kinderen denken na over wat iemand waardevol maakt;
- Kinderen weten dat elk mens sterke en zwakke kanten heeft;
- Kinderen weten dat mensen elkaar nodig hebben.
Onderwerpen
- Tevreden zijn met jezelf
- Ontevreden zijn met jezelf
- Wie ben je?
- Uiterlijk
- Talenten
- Vergelijken met anderen
- Houvast uit de Bijbel
- Weg naar herstel
Praktisch
Apparatuur: Beamer en scherm of smartboard, whiteboard/flipover, geluidsboxen
Tijdsduur: 1,5 uur
Groepsgrootte: Maximaal 30 kinderen
Doelgroep: Kinderen van 8-11 jaar
Beschrijving
Tijdens deze interactieve spreekbeurt bouwen we aan zelfvertrouwen en zelfaanvaarding. Hoe kijk je naar jezelf? Wat maakt iemand waardevol? Door middel van werkvormen, beeldmateriaal en kennisoverdracht gaan we met elkaar aan de slag en krijgen de jongeren praktische tips en tools om op een goede manier naar zichzelf te kijken.
Doel
- Jongeren weten dat ze waardevol zijn;
- Jongeren weten dat elk mens waardevol is;
- Jongeren denken na over wat iemand waardevol maakt;
- Jongeren weten dat elk mens sterke en zwakke kanten heeft;
- Jongeren weten dat mensen elkaar nodig hebben.
Onderwerpen
- Zelfaanvaarding
- Zelfbeeld
- Minderwaardigheidsgevoelens
- Uiterlijk
- Talenten
- Vergelijken met anderen
- Houvast uit de Bijbel
- Weg naar herstel
Praktisch
Apparatuur: Beamer en scherm of smartboard, whiteboard/flipover, geluidsboxen
Tijdsduur: 1,5 uur
Groepsgrootte: Maximaal 30 jongeren
Doelgroep: Jongeren van 11-15 jaar of 15-18 jaar
Beschrijving
Tijdens deze interactieve spreekbeurt behandelen we met een combinatie van activiteiten en werkvormen het thema zelfvertrouwen en zelfaanvaarding. Hoe vergroot je zelfvertrouwen? Hoe help je kinderen/jongeren zichzelf aanvaarden? Een training met bruikbare informatie en praktische tips en tools. Het is mogelijk eigen casussen of situaties in te brengen of de training te richten op een specifiek onderdeel.
Doel
- Deelnemers weten hoe het zelfbeeld zich ontwikkelt;
- Deelnemers weten welke factoren zelfvertrouwen doen groeien en welke het beschadigen;
- Deelnemers denken na over wat iemand waardevol maakt;
- Deelnemers weten hoe zij zelfvertrouwen en zelfaanvaarding kunnen bevorderen bij kinderen/jongeren;
- Deelnemers kennen signalen van een negatief zelfbeeld, onzekerheid en/of een lage eigenwaarde;
- Deelnemers weten welke mogelijkheden naar herstel er zijn.
Onderwerpen
- Zelfaanvaarding
- Zelfbeeld
- Minderwaardigheidsgevoelens
- Uiterlijk
- Talenten
- Vergelijken met anderen
- Houvast uit de Bijbel
- Communicatie met kinderen/jongeren
- Weg naar herstel
Praktisch
Apparatuur: Beamer en scherm of smartboard, whiteboard/flipover, geluidsboxen
Tijdsduur: 1,5 uur
Groepsgrootte: Ongeveer 20 deelnemers
Doelgroep: Intermediairs van kinderen 4-11 jaar of 11-18 jaar
Er kan een handout van de spreekbeurt worden toegestuurd.
Beschrijving
Tijdens deze interactieve spreekbeurt behandelen we met een combinatie van activiteiten en werkvormen het thema zelfvertrouwen en zelfaanvaarding. Hoe vergroot je zelfvertrouwen? Hoe help je kinderen/jongeren zichzelf aanvaarden? Een training met bruikbare informatie en praktische tips en tools.
Doel
- Deelnemers weten hoe het zelfbeeld zich ontwikkelt;
- Deelnemers weten welke factoren zelfvertrouwen doen groeien en welke het beschadigen;
- Deelnemers denken na over wat iemand waardevol maakt;
- Deelnemers weten hoe zij zelfvertrouwen en zelfaanvaarding kunnen bevorderen bij kinderen/jongeren;
- Deelnemers kennen signalen van een negatief zelfbeeld, onzekerheid en/of een lage eigenwaarde;
- Deelnemers weten welke mogelijkheden naar herstel er zijn.
Onderwerpen
- Zelfaanvaarding
- Zelfbeeld
- Minderwaardigheidsgevoelens
- Uiterlijk
- Talenten
- Vergelijken met anderen
- Houvast uit de Bijbel
- Communicatie met kinderen/jongeren
- Weg naar herstel
Praktisch
Apparatuur: Beamer en scherm of smartboard, whiteboard/flipover, geluidsboxen
Tijdsduur: 1,5 uur
Groepsgrootte: Ongeveer 30 deelnemers
Doelgroep: Ouders, gemeenteleden en andere belangstellenden
Er kan een handout van de spreekbeurt worden toegestuurd.